Pages

Friday, August 20, 2010

Ramadhan

Alhamdulillah..

Hampir memasuki fasa kedua Ramadhan.
Tersedar yang ni entry pertama dalam bulan penuh berkat ni. Ramadhan kareem untuk semua~

Sekadar berkongi kemanisan Ramadhan di bumi UIA dalam kesibukan menghadapi midterm exam dan tugasan2 kuliah. Rasa beruntung sangat berada di UIA masa Ramadhan. Paling best, of course bila dengar bacaan imam terawih kat masjid. Sangat syahdu.Tiba-tiba terfikir macam manalah rasanya ibadah kat Mekah, mesti kemanisannya sukar digambar oleh kata2. Mudah2an ada rezeki untuk saya ke sana satu hari nanti,amin..

Bila masuk bulan Ramadhan kebanyakan orang(peringatan ni untuk diri saya juga) akan menjadi manusia berbeza. Berbeza dari yang sebelumnya dalam erti kata menjadi lebih baik. Kita semua berebut mengejar pahala yang berkali ganda banyaknya. Selalunya masa bulan puasa ni masjid akan penuh, orang akan bangun pagi awal sebab nak qiyam & sahur, bila ada masa lapang je baca Quran, benda2 maksiat & takde faedah pun tak buat (tapi still ada orang buang anak..hmm..).

Tapi selalunya, bila Ramadhan dah berakhir, tabiat2 sebelum Ramadhan akan datang balik. Masjid2 tinggal 2-3 saf je, bangun Subuh pun lambat, baca Quran sekali sekala, kalau masa Ramadhan dulu ‘pause’ keluar dating, lepas Ramadhan ‘play’ balik. Macam Tuhan yang kita sembah masa Ramadhan dulu, tak sama dengan Tuhan yang kita sembah masa bulan2 lain.

Sepatutnya Ramadhan jadi madrasah untuk kita tarbiyyah diri menghadapi 11 bulan seterusnya. Seharusnya amalan2 kita masa Ramadhan tak berakhir bilamana berakhitnya Ramadhan. Seperti kata2 yang pernah saya baca:’Barangsiapa menyembah Ramadhan, Ramadhan akan pergi meninggalkan kita, tapi barangsiapa yang menyembah Allah, Allah kekal selamnaya.’

No comments:

Post a Comment